اساس فعالیت شرکت نانو کیمیای کویر یزد بر مطالعه، تحقیق، نوآوری و آزمایش استوار است. در سال های اولیه متخصصین شرکت با تمرکز بر تولید پلاستی سایزرها و پلیمرها طی سال ها تلاش و پژوهش با ارائه کاتالیزور ترکیبی جدید، موفق به تولید روغن DOP  و DOTP و همچنین رزین های پلیمر، همچون پلی استر و اپوکسی با فرمولاسیون مهندسی شدند که ضمن کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصول نهایی، باعث افزایش سودآوری و بهره‌وری در تولید آن می شد. این نوآوری و دیگر ابتکاراتِ همکاران، باعث شد شرکت موفق به اخذ مجوز دانش بنیان در سال 1395 بشود.

در حال حاضر واحد تحقیق و توسعه شرکت بر روی پروژه های دیگری تمرکز دارد از جمله تولید چندین محصول آرایش بهداشتی جدید، ضدعفونی کننده های Hi-tec، همچنین فناوری ها و روش های تولید نوین برای محصولات جدید شرکت برپایه نانومواد دارویی بهداشتی.

تحقیق و توسعه در نانو کیمیای کویر یزد عنوانی نمایشی و فرمایشی نیست،‌ در زمینه تحقیق و توسعه، شرکت در سایر حوزه ها از جمله روش های جدید بازاریابی و فروش، بازارسازی، خدمات، روش های نوین بسته بندی و حمل و نقل، راه های جدید مدیریت منابع انسانی، اطلاعات روز در زمینه معاملات و روش های تبادل کالا، پیشرو بوده و از نظرات و تجربه افراد متخصص کمک می گیرد .